Om man använder ett träd som en metafor till att beskriva ett barn som blivit traumatiserat, kan traumat ses som en gren som går av, på ett annars välutvecklat, träd. På en sekund förstörs trädet i sin ursprungsform och hela trädet måste samla kraft för att återupprätta trädets balans. Den brutna grenen kan ha betydelse för hela trädet, som påverkas av skadan som skett. I värsta fall, om brottet har varit stort eller otursamt, kan det innebära att hela trädet kommer att lida av det sår som åsamkats det.
Fritt översatt från: Mentalisering i mødet med udsatte børn – Janne Østergaard Hagelquist (2015)
Barn som har utsatts för trauman, oavsett om det är enstaka händelser eller upprepade trauman över tid, behöver ges möjlighet till trygga vuxna som har kunskap och förståelse för de efterreaktioner som trauman skapar. Barnet själv besitter inte kunskap, förståelse eller ord för att kunna beskriva och förstå vad det är som sker till följd av trauman.
Det finns alltid ett före och ett efter ett trauma. Att ha sitt fokus inställt på överlevnad är ofta på bekostnad av lek, kreativitet och glädje. Den som är traumatiserad blir därför begränsad, fast det kan se bra ut på ytan. När vi inte längre känner igen vår omvärld och inte kan navigera i tillvaron skapas stark stress och ångest. Behov av att återta kontroll uppstår och görs på det sätt som verkar bäst i stunden. Det kan verka märkligt för omgivningen.
Våra familjer får traumautbildning och har förståelse för de här svåra processerna. Vi vet att trygghet är basen för att läkande ska kunna ta plats. Relationen blir nyckeln till helande. Förmågor som utvecklats i relation måste också läkas i relation och kan inte ske isolerat. Barnets egna anknytningsmönster och erfarenhet av att använda relation för läkning spelar också stor roll för läkningen.
Att sammanfoga sitt liv är också traumabehandling. Att se att det finns ett innan och ett efter traumat och inbegripa traumat i sin livsberättelse. Vi erbjuder alla placerade barn och unga att arbeta med Livsboken. En bok om sig själv för att skapa och förstå sin livsberättelse och sitt sammanhang.